AlexandraMichelles

Taitaja-träff

Publicerad 2015-11-30 19:36:00 i

 
Hejsan!
Idag har jag varit in till stan i klåttvädret, för er som inte bor i mina trakter kan ja informera om att det plötsligt började komma ner vitt slask istället för regn och usch hur klottit det var i stan och utefter vägarna. Men nog e det fint när det kommer lite snö som ljusar upp men de skulle inte behöva vara så våt snö. Nåh va har jag uträttat i vasa då? Jag har ätit thai mat och shoppat flera julklappar och så har jag varit på Taitaja träff vid YA i vasa, Alla som kommer tävla i mästerskapen 2016 och som hande möjlighet träffades för att bekanta sig med varandra men också för att få tips om hur vi ska förbereda oss inför semifinalen, som för min och Mathildas del kommer vara i Helsingfors i februari! 

Vi fick info först om hur det hela kommer gå till och om hur översättningen till svenska löper på, Sen "kaffe-minglade" vi en stund före Christoffer Treier, som är typ tränings psykolog kom och berättade om Mental träning inför semifinalen. Vad är taitaja för något då?
 
Man tävlar i par innom din egen yrkesbransch, t.ex. ser närvårdarnas tävlingsuppgifts uppbyggnad ut såhär:
1. Hembesök hos en äldre person som bor ensam, 1,5 h.
2. Att stödja ett litet barns tillväxt och utveckling i dagvård, Videouppgift 1 h
3. skriftliga uppgifter om första hjälpen, läkemedelsbehandling, nutrition och kroppens normala uppbyggnad
4. Första hjälp 0,5 h

Sen kommer dom ändra uppgifterna med 30%, Vi hadd uttagning ifjol i vår klass och dom med bäst resultat i uttagningen fick åka till semifinal för att representera YAs enhet närpes. Iår gick jag och Mathilda direkt till semifinal utan uttagning eftersom vi också var med ifjol och tävlade. Vi hoppas på revansch och en finalplats i år! ;) Nu gäller det bara för oss att öva, öva, öva så får vi se om vi lyckas i Hesa i februari! Önska oss lycka till så uppdaterar jag mera om vårt tävlande när det närmar sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Tjej på 20 vårar, från Österbotten med eget kryp in i Vasa. Jag är närvårdare som studerar till hälsovårdare på Novia, första året. och när jag hinner så jobbar jag, spelar revy, är aktiv inom frivilliga brandkåren, ordförande för UFs ungdomsutskott och medlem i styrelsen och såklart umgås jag med mina vänner och familj! Är också kommunalvals kandidat i Malax, nummer 20! Min blogg är en blandad kompott av mitt liv så hoppas du trivs! Alexandramichelles heter jag på instagram & du kan följa bloggen via bloglovin för lättare hålla koll på uppdatering om du vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela