AlexandraMichelles

De så kallade "våldtäktsbroarna"

Publicerad 2016-08-24 16:28:00 i Allmänt,

Hejsan! Studielivet har börjat på riktigt nu både med skolkurser som börjat och igår var jag även på den första Ollis tisdagen som studerande (okej för första gången ever på ollis på en tisdag men) Jag håxa mej ganska sent att jag skulle åka tillsammans med några kompisar så där lite före 9 gick jag iväg in mot stan, mycket folk i rörelse antingen ungdomar med en öl i handen som antagligen var påväg dit också jag var eller personer som kom joggande i träningskläder med hörlurar i öronen. Vi var i min kompis Amandas lägenhet mitt in i stan först innan vi gick vidare. För dom som inte vet är Olivers in (Ollis) en av Vasas populäraste barer iaf för studerande. Vi drack några drinkar, pratade med massa känt folk, hade roligt och dansade loss ända tills halv 1 tiden då jag ville hem eftersom jag skulle upp till skolan kl 7. 
 
Hade pratat med en jag mötte inne på Ollis tidigare på kvällen som jag känner och han skulle också till Brändö och sa att vi kunde gå tillsammans men har ville förståss inte åka hem redan halv 1 när festen var som mest på gång. Mamma hade tidigare på kvällen textat mej om att se efter med skummisar på vägen hem. Men kollade endå telefon före jag gick från Ollis och såg då att hon hade skickat till mej att hon ville att jag skulle ta taxi hem istället för att gå ensam ( hon har ockå bott på brändö som ung) Och japp jag var livrädd att gå ensam. Brändö bron är mörk och kuslig, gångbanan är inte upplyst och där finns massa buskar och träd på sidorna + vatten då såklart eftersom det är en bro. Gångbanan går också lägre ner än vägen så bilarna kan inte se om något skulle hända på gångbanan. usch ryser på att bara tänka vad som kan hända där och det går massa rykten om vad som redan har hänt där, för att inte nämna pappersbron som går över till brändö den lär väll vara ännu värre att vistas på speciellt nattetid och om man e små lullig och kommer hem från Ollis, är tjej, har kjol inte för att vara lättklädd utanför att du trivs i din kjol (jag hade jeanse igår men) och det är supervarmt inne på dansgolvet på ollis när ca. 300 pers är intryckt där... Alla dessa gör inte saken bättre. 

Till och med studerande som nu flyttat upp till vasa i år från södra Finland nämnde om ryktena som finns om vad som hänt och kan hända påvägen hem över broarna till Brändö. Förståss man får vara rädd än var man går jag säger inte de är endast här det kan hända saker!! 
 
Nå jag tog taxi, ville inte riskera att något skulle hända och ville heller inte gå/springa hem och tänka på allt som ska kunna hända och få ha pulsen är långt över 100... Så jag betalade 12 € för 1,8 km och slapp trygt hem till min dörr. Satt påvägen och stirrade på gångbanan som verkligen borde få belysning nattetid!! håller ni inte med? Synd att vi, speciellt tjejer måste känna oss så rädda bara för att gå hem en tisdag kl halv 1 från ollis hem 1,8 km till brändö som det nu var i mitt fall.
Och det kändes ännu mera rätt att jag tog taxi efter att jag idag läste denna artikel ur VBL: Klick! Man vet aldrig vem som går vi din sida inte ens på ljusa dagen mera. Hämskt att människor tänker så olika och kan göra alla möjliga hemskheter fast vi är uppbyggda med samma organ och funktion från grunden :)

Nu har jag iallafall skaffat mej ett överfalls alarm bara för att ... ja det känns liite tryggare då vet inte om det kommer hjälpa på en tom och ödslig bro i mörket om något skulle hända men kanske personen hoppar till lite och du hinner reagera och rädda dig lite ur situationen, då har du iaf försökt.O
ch så ska jag fixa en cykel åt mej hit så att jag kan cykla för då kan man cykla uppe på vägen där det är belyst + man kommer sig fortan undan på en cykel och kommer också fortare hem. Så får vi hoppas man lär känna nya kompisar som kanske bor åt samma håll så man kan gå tillsammans! :)

 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-24 18:24:23

Hej, det är nog bra du tar taxi. Jag blev överfallen av en man med huva för 12 år sedan på skolhusgatan. Jag gick in bakvägen och han hann efter utan att jag märkte, så han var in efter mig i trapphuset och tog armen runt min hals men sedan släppte han å sprang ut. Men detta gorde att jag blev otryggare såklart.

Svar: Ja man ha hört många sånahär storys ... Tur att det slutade bra för dej och inget värre hände men iaf fyfan för sånadär människor man får vara livrädd!
Alexandra

Postat av: Marias Memoarer

Publicerad 2016-08-24 21:37:32

Ja usch, jag har själv vinglat från centrum till brändö ett par gånger på den tiden jag hade en pojkvän som bodde där.. Just över den där pappersbron såklart...

Svar: Jo usch! Ja skulle aldrig gå över den bron ... Inte ensam ... Men förståndet kanske ibland lämnar på ollis där kl 4 när man tycker ähh no kommer ja mej till brändö oskadd ... :/
Alexandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Tjej på 20 vårar, från Österbotten med eget kryp in i Vasa. Jag är närvårdare som studerar till hälsovårdare på Novia, första året. och när jag hinner så jobbar jag, spelar revy, är aktiv inom frivilliga brandkåren, ordförande för UFs ungdomsutskott och medlem i styrelsen och såklart umgås jag med mina vänner och familj! Är också kommunalvals kandidat i Malax, nummer 20! Min blogg är en blandad kompott av mitt liv så hoppas du trivs! Alexandramichelles heter jag på instagram & du kan följa bloggen via bloglovin för lättare hålla koll på uppdatering om du vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela