AlexandraMichelles

Första hjälpen om det har hänt en bilolycka

Publicerad 2016-09-13 19:20:00 i Allmänt,

HejsanD! Nu ska jag skriva ett inlägg som jag kom på idag när jag körde hem från jobbet klockan 8 på morgonen, Hade alltså vakat en 10 timmars natt och där jag jobbat vakar man ensam. Jag hade pysslat åpå med ganska mycket olika saker där på morgonsidan så jag var rätt pigg som tur va. För när jag åkte hem till Brändö satt med hög musik på och sjöng med för att inte bli trött under bilfärden plötsligt ser jag något röra sig i dikskanten längre fram uppe på en kulle, De va rätt kyligt i morse också så jag såg att det kom ånga av någotslag också men kunde inte se från vad, men jag saktade i de gjorde inte bilen framför den svishade om i 100km/h och hann bara om innan en stor älghona kom upp på vägen. Jag han bra sakta i och stod helt still med bilen och hade älgen på vägbanan framför mej men i  såg jag hur en röd wolksvagen kommer med sån j*vla fart så jag tänkte antingen kommer han rakt i baken på min bil eller kör om å krockar med älgen så för att väcka uppmärksamhet tutade jag allt jag vad jag kunde och satt fram och tibax på varningsblinkers och plötsligt panikbromsar bilen bakom mej som bara vara några meter från min bil! Som tur va klarade vi oss allihopa och ingen bil kom från andra hållet på andra sida kullen (den bilen skulle isåfall varit väldigt oförberädd för älgen stod som på "vår" sida av kullen)
 
Inte nog med det, det värkar vara massa älgar i år. Natten mellan lördag och Söndag när jag hade sjussat hem mina vänner från ett fest och jag började köra hem så i skogen mellan Pörtom och Petalax hände samma sak men denna gång fick jag nog testa allt vad mina bromsar hadde att ge. Det kom upp en älg springandes på vägen, såg den mesamm den kom upp ur diket på mötande trafiks sida som tur var men straks jag fått bilen stannad framför älgen kom en till springandes över vägen bakom bilen som tur va kom inte den upp tidigare då har det kunnat gå illa!
 
Dit jag vill komma med det här är... Ni ska köra försiktigt i trafiken och just nu ha speciell koll på älgarna om några veckor startar älgjakten igång och då kan det ofta komma upp skrämda älgar på vägarna. Tänk till om ni ser en bil framför er bromsa in, den kan ha sätt något ni inte ser just då, kör inte om den före ni är säkra på att det går bra att köra om. Och se till att kunna ge första hjälpen om de råkar vara ni som kommer först till olycksplatsen. Här är en snabbgenomgång på det viktigaste ni ska tänka på om ni kommer först till en bilolycka: 
 
1. Egen säkerhet.
Er egen säkerthet är alltid viktigast, parkera bilen så att den syns för övriga trafikanter. kontrolera både höger och vänster innan du rusar över vägen, alla stannar inte eller saktar ner. Sätt på varningsblinkers och när/om du hinner eller om ni är flera i bilen sätt upp en varningstriangel.
 
2. Information
Ta reda på hur många som är skadade och hur allvarligt. Kontrollera om någon är fastklämd i någon bil och ta reda på var olycksplatsen är.
 
3. Ring 112
Ring 112, berätta vem du är, vad som hänt, hur många skadade och hur allvarligt och var du är. Sen följer du nödcentralens order och stänger inte av samtalet före du fått tillåtelse från dom. Om situationen ändras efter att du stängt av samtalet, ring 112 igen och medela förändringarna. t.ex. om en patient plötsligt tappar medvetandet som just var vid medvetande. Ha på ljudet på telefonen ifall nödcentralen eller räddningspersonal behöver nå dig efter att ni avslutat samtal.

4. Förhindra yttligare olyckor.
Flytta aldrig en patient. endast om det finns risk för yttligare olyckor t.ex. brand eller om patienten ligger mitt på vägbanan och det finns risk att hen kan bli påkörd. Vrid av strömmen på den krockade bilen för att undvika brand men gå ALDRIG emellan sätet/patienten och ratten på en bil där airbagen inte slått ut. Om du inte tidigare satt upp varningstriangel kan de göras nu.
 
5. Håll uppsikt över patienterna, lugna dom och ge första hjälp så gott du kan.
Se till så att patienten har öppna andningsvägar. Genom att placera en medvetslös i sidoställning tryggar man andningen. Om patienten sitter i bilen lyft upp huvudet så att näsan pekar rakt fram och håll så tills hjälp kommer. Håll koll så att ingen patient försvinner från platsen p.g.a chock. Prtat, lyssna och rör vid patienten för att lugna. Det är bra att lyfta upp fötterna på en person som lider av chock. För en som skadat bröstkorgen och som lider av andningssvårigheter är halvsittande ställning det bästa läget.
 
6. Ta emot räddningspersonalen och berätta vad som hänt.
 
Ta hand om er själv och era medmänniskor, det är bättre att göra något än att göra ingenting!
 
 
Bild lånad från http://antnas.se/foreningar-foretag/

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-09-14 19:16:44

Den kvällen du kom i nattjobb så hamna både jag och Maria som hade haft kvällsskifte den kvällen också att båda bromsa in för varsin älg, men glömde berätta det på morgonen. /Linda

Svar: Åhh jasså! tänk att e råka händ oss alla 3 på samma dags skiften. verkar va massa älgar ute nujust!
Alexandra

Postat av: Jennie

Publicerad 2016-09-14 22:25:06

Hej, vad heter din font som du använder i din inläggstext? :)

Svar: Hej! jag använder fonten Dosis i rubriken och så använder jag mej av fonten Merriweather i själva inläggstexten :)
Alexandra

Postat av: my

Publicerad 2016-09-14 22:28:22

Bra inlägg!

Svar: Tack!
Alexandra

Postat av: Marias Memoarer

Publicerad 2016-09-16 09:40:05

Men usch, otäckt att vara på vägarna mornar och kvällar nu! :( Men tack för detta inlägg, svårt att säga om man kommer minnas alla punkter när det sen behövs, men kanske man minns några iaf nu när man fräschat upp minnet lite :)

Svar: Jo viktigast är ju att man gör något! :) och kanske man kommer ihåg sen att "hej just jag hon där ena blogga ju om det" åså kommer man på någon punkt :) Tack för din kommentar!
Alexandra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Tjej på 20 vårar, från Österbotten med eget kryp in i Vasa. Jag är närvårdare som studerar till hälsovårdare på Novia, första året. och när jag hinner så jobbar jag, spelar revy, är aktiv inom frivilliga brandkåren, ordförande för UFs ungdomsutskott och medlem i styrelsen och såklart umgås jag med mina vänner och familj! Är också kommunalvals kandidat i Malax, nummer 20! Min blogg är en blandad kompott av mitt liv så hoppas du trivs! Alexandramichelles heter jag på instagram & du kan följa bloggen via bloglovin för lättare hålla koll på uppdatering om du vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela