AlexandraMichelles

Karriärlistan!

Publicerad 2016-06-28 17:59:00 i Listor,

Dem av er som läser flera bloggar har kanske stött på Karriärlistan? Det är många finlandsvenska bloggare som gjort denna och det kommer också jag göra nu så håll till godo!

Vad ville du bli när du var liten?
Delfinskötare, Jag blev så fascinerad över delfinskötarnas jobb på Särkäniemi när jag var lite och fick var och se på en av showerna dom visade.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Något innom media först kanske men sen när jag sökte in till Närvårdare så tänkte jag bli dagistant

Gick du någon nischad gymnasielinje?
Nope

Vad hade du för betyg?
ca 8,5 i medeltal från högstadiet och klassens bästa betyg i YA! (3or i alla praktikperioder) Ja man får skryta lite!

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
I Högstadie hadd jag bäst betyg i Musik och Gymnastik. Alla dom läsliga ämnena var ganska lika. I YA hade jag bäst betyg i alla vård ämnen och sämst i Matte, kemi och Kultur kursen

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Jag har aldrig gått gymnasie, jag körde direkt på YA efter högis och struntade i kombi också. 

Vilket var ditt allra första jobb?
Jordgubbsplockare i 2 veckor och jag säger nog det, ALDRIG mer ... samma sommar var jag också medhjälpare i ett storkök på 1 veckas brandkårsläger. 14 år var jag då ifall någon vill veta när min karriär började :)

Vad har du mer haft för yrken?
- Jordgubbsplockare
- Medhjälpare i storkök
- Sommarflicka på Åldringshem och underhåll dom äldre på dagarna
- Kioskinnehavare vid simstarnden
- Powerclubledare
- Närvårdar vikarie
- Frivillig brandman
- och så har jag jobbat åt arbetspoolen i Malax där man fick alla möjlig jobb uppdrag
- Och så har jag ju varit med i olika teatrar/revyer

När hamnade du i den banan du är i idag?
När jag plötsligt helt oplanerat satte Närvårdare på första plats i sökningen efter högstadiet. Och nu har jag ju också sökt vidare innom samma område och det tackvare min tidigare utbildning som jag har trivts med!

När visste du att du var på rätt väg?
Efter första praktiken på ett Åldringshem

Vad brukar du får höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag är socia, glad och kunnig innom mitt område och saker blir gjorda efter mej. öhh tyyp... Tantona å gubban e nöjd om di bara får bra vård å gröten e klar tå di e hongro haha skämt å sido! Men man får ofta hör av anhöriga hur tacksam dom e för vad vi gör så något bra ställer vi iaf till med :)

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Ibland kan jag tappa nerverna totalt och då blir jag stressad vilket märks och påverkar andra.

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:
Man är alltid stolt när man lyckats med något mer inveklat vårdåtgärd som inte görs dagligen och såklart blir man extra stolt när man lyckats göra både klienter och deras anhöriga glada och tacksamma! 

Vad går ditt jobb ut på mest?
Vårda och ta hand om andra!

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Om jag helt skulle byta bransch skulle jag byta till bygg eller ytbehandlare tror ja eller typ brandman hehe ^^

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Kontorsråtta... blöö va tråkigt och ont i kroppen jag skulle ha!

Vad gör du om fem år?
Jag är förhoppningsvis färdig hälsovårdare

Vad gör du när du är 60 år?
Ja sitter på hemmet och komenderar mina vårdare haha nejmen jag är en pigg och glad pensionär som har fullt upp dagarna i ända och vilar middag precis när jag själv tycker för! :D

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra

Tjej på 20 vårar, från Österbotten med eget kryp in i Vasa. Jag är närvårdare som studerar till hälsovårdare på Novia, första året. och när jag hinner så jobbar jag, spelar revy, är aktiv inom frivilliga brandkåren, ordförande för UFs ungdomsutskott och medlem i styrelsen och såklart umgås jag med mina vänner och familj! Är också kommunalvals kandidat i Malax, nummer 20! Min blogg är en blandad kompott av mitt liv så hoppas du trivs! Alexandramichelles heter jag på instagram & du kan följa bloggen via bloglovin för lättare hålla koll på uppdatering om du vill!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela